‘Amundsen: The Greatest Journey’ Review: A Real But Icy Biography

Den anerkjente norske utforskeren Roald Amundsen ledet den første reisen til Sydpolen (14. desember 1911), så når du ser “Amundsen: The Great Journey”, kan du tro at du har en god idé om filmen Stay in store: an adventure er både spennende og spennende samtidig. Den forrædersk, satt i den frosne jungelen, med en storisk nordisk helt i sentrum – mannen som kunne ha blitt spilt av Max van Sido for noen tiår siden. “Amundsen” sprer øyeblikk av anspent fysisk drama, satt mot isbreer med arktiske utsikter. Det føles som om du er der.

Filmen begynner midt i blinken i snøen med to menn på propellfly. En av dem er eldre Roald Amundsen (Paul Swerre Hagen), som viser en ond profil av stille, ufølsomme, nesten pinlige stimuli; Den andre er en mann som ikke lenger kan føle på føttene. Filmen inneholder flere arktiske ekspedisjoner laget av Amundsen på 17 år (en av dem) Vil vare 7 år), og i løpet av disse studiene blir han avstumpet av en isbjørn, og leder mannskapet sitt til å spise hundekjøtt (fra skiferhundene de skjøt), og sitter i et skolebolig i flere måneder og utvider spøkelser som høres ut som spøkelser som vanligvis gir liv til en båt fungerer som en mann som vurderer. Da Amundsen oppnådde suksessuksessen på bare 45 minutter i en 2-timers og 5-minutters film, spurte han: “Når kommer den største reisen?” Det kan overraske deg.

Jeg er ikke sikker enda. “Amundsen” har nok eventyr til å erte deg, som alle er satt opp med en dagboklignende presisjon som virkelig utløser motivet. Men Mets Mickelson-filmen “Arctic” fra 2018 (jeg anbefaler på det sterkeste) var ikke annet enn en mann som var strandet i Arktis, og slepte seg milevis over isete tundra, og filmen var veldig bevisst vanedannende; Det skuffet ikke, men det løsnet ikke grepet. “Amundsen” har derimot en lengre rytme – det er en lengre film – nesten en miniserie – som vilkårlig reduseres til mer effektivt forbruk.

READ  SPL! NG Movie Review: World News - 2oceansvibe News

Filmen viser oss hvem Amundsen var da han var i isen (unik, uredd, ofte hjerteløs). Men det vil også male et portrett av hvem han er tilbake i Norge, og det er det som får ham til problemer. Filmens stjerne Paul Sverre Hagen er høy med et varmt smil, og har en likhet med den virkelige Roald Amundsen, men han forvandler bevisst seg til en ulik kald fisk – en mann som forhindrer monogami, som ikke ‘bekjemper elementene helt selv. Han bruker mennesker, avviser dem og ser ikke ut til å glede seg mye over prestasjonene. Derfor vil han alltid være innen det neste.

Men Amundsen behandler mennesker med en slags distraksjon i livet hans er en ting. Filmen gjør det er en annen sak. “Amundsen” er en visuelt og enda verre understreket film som aldri finner sitt dramatiske sentrum. Er dette historien om en helt? En isete mani? Ensomhet? En elsker? Mannen som ønsket å gi noe til verden? Eller kan han ta noe for seg selv? Svar: Ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja. Dette bedøver publikum litt. Jeg er alt for en selvbiografi som viser oss menneskelige feil på nært hold, men selv de mest ytre feilene i tittelpersonen i “Amundsen” er uskarpe. Han er mer en gåte enn et puslespill med manglende biter.

Regissøren, Espen Sandberg (som co-regisserte 2012-skuespillet “Con-Tiki” av Thor Hair, og senere tappet som medregissør med “Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales”, prøver for hardt og ender opp med å ikke nok. Han visualiserer noen skudd på isen (en oppdagelsesreisende ser ut til å gå en kilometer ned på et snødekt gulv med et svart gap). For det meste har han satt sammen portretter av mennesker som var veldig nær Amundsen, som broren Leon (Christian Rubek), som var hans nære venn og samarbeidspartner til han prøvde å kontrollere Rolt økonomisk. Roald, som fremdeles skylder $ 20.000 på det styrtede flyet, ser ut til å ha kjøpt tre fly til. Han bryr seg ikke om han er på vei til konkurs; Han er på et uforgjengelig oppdrag. Så han kutter Leon ut av bildet.

READ  Norge gir O&G forskningsrettigheter til 30 selskaper

Senere møter Bess Magitz (Katherine Waterson) og blir forelsket i gift kvinne Amundsen i Alaska. Uansett hvor monoman han er, står hun ved ham – det er utviklingen av deres forhold. Likevel er Katherine Waterston, med en litt moderne vri, alvorlig arrestert. Han sier at filmen skal være en historie om to frie ånder som stiger over normen rundt dem.

Da Amundsen var på vei til Nordpolen og fløy over en italiensk film (på en reise levert av Mussolini), hadde han blitt en legende. Paul Sverre Hagen eldes for øynene våre. Skuespilleren var 38 år gammel da filmen ble spilt; Amundsen, 55, som ble savnet mens han fløy i et arktisk redningsoppdrag, kom aldri tilbake; Da det skjedde, var han 79 år gammel. “Amundsen” har noen kraftige øyeblikk, men de fleste er en forvirrende og fjern opplevelse. Først omsider så jeg Amundsen og skjønte hvilken flott karakter han egentlig var. “Amundsen”, med sine klare forståelser, føles som den endeløse traileren til filmen du elsker.