Er det en hemmelighet for lang levetid? 4 minutters pauser med intens trening kan hjelpe

En annen gruppe begynte å trene moderat i 50 minutter lange økter to ganger i uken. Den tredje gruppen startet et program kalt høyintensitets intervalltrening eller HIIT to ganger i uken, der de syklet eller jogget i fire minutter i hvile, etterfulgt av fire minutters hvile, og den sekvensen ble gjentatt fire ganger.

Nesten alle hadde fem års treningsrutiner tildelt, med en evighet i naturvitenskap, som av og til kom tilbake til laboratoriet for kontroller, tester og veiledede gruppeøvelser. På den tiden bemerket forskere at noen av deltakerne i kontrollen var engasjert i treningstimer på lokale treningssentre, på eget initiativ og for moro skyld. Andre grupper endret ikke praksis.

Fem år senere sjekket forskere dødsrekord og fant at omtrent 4,6 prosent av alle originale frivillige døde under studien, som er mindre enn den store norske befolkningen på 70, som refererer til aktive eldre, som generelt lever lenger enn andre.

Men hvis det er små forskjeller mellom gruppene, er de interessante. Menn og kvinner i gruppen med høyt intensitetsintervall var 2 prosent mindre sannsynlig å dø enn de i kontrollgruppen, og 3 prosent mindre sannsynlig å dø enn alle andre i den lange, moderate treningsgruppen. De i den moderate gruppen døde faktisk mer enn de i kontrollgruppen.

Menn og kvinner i pausegruppen er nå mer relevante og har gjort mer gevinster i livskvaliteten enn andre frivillige.

I utgangspunktet sier Dorth Stensvold, en forsker ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet som ledet den nye studien, at intensiv trening – en del av utøvelsen av både intervall- og kontrollgrupper – ga litt bedre beskyttelse mot for tidlig død enn moderat trening alene.

Selvfølgelig er ikke trening noen panikk, legger han til. Noen mennesker blir syke og dør uansett treningsplan. (Ingen dør mens du trener.) Denne studien fokuserte også på nordmenn som er for tidlige sunne, og de fleste av oss, kanskje dessverre, ikke er nordmenn. Vi burde ikke være på 70-tallet lenger heller.

READ  Narcotráfico en Tijuana: 200 tabletas de fentanilo encontradas escondidas en celular

Men Dr. Stenswold mener at budskapet i denne studien gjelder vidt for nesten alle oss. “Vi bør prøve å legge til litt øvelse med mer intensitet,” sier han. “Intervaller er trygge og levedyktige for folk flest. Et viktig aspekt av en sunn alder er ikke bare de mange leveårene, men også den høye kvaliteten på fitness og helserelatert livskvalitet fra HIIT i denne studien.”

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *