Storbritannias uttalelse om WTOs handelspolitiske gjennomgang i Singapore

La meg få en spesiell velkomst til Lee Chuan Tek, permanent sekretær for utvikling, og hans kolleger fra Singapore som er med oss ​​her i dag. Jeg vil gjerne takke Singapore -regjeringen og kolleger fra WTO -sekretariatet for deres spesielle rapporter. Og jeg vil takke deg, president og ambassadør Dagvin Sorley, Norge, som samtalepartner for at du har lett – og beriket – denne handelspolitiske gjennomgangen.

Storbritannia og Singapore er likesinnede partnere med dype felles historiske bånd og utmerkede økonomiske forbindelser, slik frihandelsavtalen viser, som gir en plattform for videre utvikling av handel og investeringer mellom våre to land. Singapore var vår største ASEAN handels- og investeringspartner i 2020. Storbritannia er beæret over å være blant de beste investeringsdestinasjonene for Singapore i Europa.

Også i Verdens handelsorganisasjon ser vi på Singapore som en av våre mest likesinnede partnere. Og jeg tror det er mye som alle medlemmer kan lære av måten Singapore opererer på i denne institusjonen – han er et travelt og gjennomtenkt medlem, som gir dyp erfaring så vel som ideer for å bygge broer. Når jeg ser ambassadøren arbeide her, får jeg et ekstra håp om vår evne til å gjøre fremskritt med utfordringene vi står overfor. Og la meg gjenspeile alle andres kunngjøring i morges om JSI i vedtektene for lokale tjenester.

I mellomtiden er jeg glad for å si at forholdet mellom Storbritannia og Singapore fortsetter å gå fra styrke til styrke. Selv om det er mindre enn et år siden signeringen av FTA, har våre bilaterale forbindelser fortsatt å utvikle seg. I mars i år ble Storbritannias utenriksminister Raab og Singapore utenriksminister Balakrishnan enige om en felles politikkerklæring som utvider samarbeidet mellom våre to land for gjensidig velstand og sikkerhet. Så i juni kunngjorde landene våre et banebrytende finansielt partnerskap mellom Storbritannia og Singapore, og forhandlinger om en digital økonomiavtale begynte også. Vi håper at DEA vil gjøre oss i stand til å jobbe sammen som likesinnede forretningspartnere, klare til å gripe de ekstraordinære mulighetene i den digitale økonomien. Vår felles ambisjon er at avtalen skal være en modell for internasjonale regler for digital handel, og danne et sterkt grunnlag for vårt fortsatte samarbeid i WTO og andre multilaterale fora for å forfølge en felles tilnærming til globale handelsregler – for eksempel vil DEA fremme og utfylle forhandlingene om den felles erklæringen om initiativ for netthandel som pågår.

READ  Doncasters forretningssjef sier: "Brexit setter vårt selskap i fare"

Min regjering har også prioritert inngåelsen av en datadelingsavtale med Singapore. Den frie dataflyten mellom landene våre vil fremme fremtidig innovasjon og den globale digitale økonomien, bruk av hverdagslige applikasjoner samt cloud computing -systemer. Det vil tillate bedrifter å handle, drive internasjonale investeringer og støtte rettshåndhevelse som håndterer kriminalitet, samt tilby kritiske offentlige tjenester og helse- og vitenskapelig forskning. Vi ser frem til et slikt arrangement med Singapore for å utnytte og frigjøre potensialet i vårt dataforhold.

Storbritannia er også glad for å starte forhandlinger for å bli med i det omfattende og progressive Trans-Pacific-partnerskapet. Vi gleder oss til å samarbeide med Singapore i deres rolle som partisjef i 2022 for å bringe Storbritannia inn i det vi håper vil bli en vellykket avslutning.

Når det gjelder TPS -detaljene i dag, bemerker jeg at vi har stilt et stort antall skriftlige spørsmål til Singapore som en del av denne anmeldelsen, noe som gjenspeiler vår sterke interesse for å støtte Singapores fortsatte økonomiske velstand. Inspirert av ambassadør Hong Sengs stil, vil jeg berøre tre områder av spesiell interesse i dag.

Først finansielle tjenester. Handel med finansielle tjenester står for en betydelig del av bilateral handel mellom Storbritannia og Singapore, noe som gjør den til den nest mest importerte og eksporterende tjenesten mellom våre to land etter andre forretningstjenester. Handelsstyrken i denne sektoren er også tydelig i vår årlige felles økonomiske dialog mellom Storbritannia og Singapore, som sist ble holdt for bare noen få måneder siden i juni i år. Vi støtter Singapores pågående arbeid med å utvikle sitt økosystem for digitale finansielle tjenester. En rekke av våre skriftlige spørsmål gjelder finansielle tjenester, spesielt i det digitale rommet, og vi takker Singapore for svarene.

READ  Oppdatering 1 - Norsk Naseer studerer en børsintroduksjon etter Arctic kobbergruveavtale

Vi følger også nøye med på hvordan Singapore håndterer SOE -regulering, inkludert hvordan SOEs får tilgang til kapital i fremtiden. Vi tror at SOE -selskaper i noen tilfeller har makt til å forvride markeder, handel og investeringer, og derfor ser vi det som viktig å ha åpen og rettferdig konkurranse mellom SOE -er og privateide foretak. Vi ser frem til en bedre forståelse av Singapores planer om å forvalte SOE -sektoren i fremtiden.

Til slutt gleder vi oss over Singapores forpliktelse til å ta klimaendringer som en politisk prioritet og gleder oss over forpliktelsen til å støtte Parisavtalen og nå nullutslippsmål, samt Singapores aktive deltakelse i arbeidet med den strukturerte dialogen om handel og miljømessig bærekraft. Som en av Storbritannias viktigste politiske prioriteringer og i tråd med vårt presidentskap i COP 26, er vi forpliktet til å støtte og samarbeide med våre internasjonale partnere – ikke minst Singapore – om denne agendaen og levere de resultatene planeten vår krever.

Avslutningsvis, herr president, vil jeg bare gjenta min takk til våre kolleger fra Singapore for deres utmerkede deltakelse i denne prosessen og ønsker dem en veldig god handelspolitisk gjennomgang.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *