‘The Tunnel’ Review: Fire in the Hole

Norge, med sine fantastiske fjorder og bratte, snødekte fjell, er avhengige av hundrevis av gruver for å forbinde urfolkssamfunnene med andre deler av landet. De er essensielle, og disse gruvene – åpningstitlene til “Tunnelen” – er også katastrofesteder. Blindt utvisende svart røyk truer med å kvele dem som synes det er vanskelig å finne en vei ut.

Overraskelse, overraskelse. Dette er nettopp det som skjer i regissør Paul Owens formelle, men tilstrekkelig distraherende thriller, med uoffisielle tredje selvforklarende titler i serien av populære katastrofefilmer fra Norge (dvs. “The Wave” og dens oppfølger “The Quake”).

Krisen manifesterer seg fra mange vinkler – en familie på fire fanget i en tunnel; En motbydelig forretningsmann unngår forresten en ulykke; Trafikkontroller som styrer redningsarbeidet eksternt. Mye av filmen følger imidlertid Stein (Thorbjorn Hor), en brannmann, som befinner seg i fare etter å ha blitt konfrontert med en charterbuss som skal til Oslo i løpet av ferien av sin grufulle tenåringsdatter Elise (Yalva Fuklerut). Stein og hans redningsteam var ikke i dybden mot det milelange helvetehullet. Likevel sender nyheten om hvor Elise befinner seg den modige faren hennes til unnsetning.

Den menneskelige dimensjonen er smertefull, og Ois listige band som kutter individuelle historier, klargjør filmens samlede tempo. Imidlertid klarer den øyeblikk av ekte spenning og klaustrofobi med sin direkte presedens og småskala handling. “Tunnel” var ikke en dårlig tid, men det var ikke så minneverdig – skammen gitt den kjente tic-tac-toe-kjøringen ned de lange, mørke passasjene.

Gruvedrift
Ikke rangert. På norsk språk, undertekster. Kjøretid: 1 time 45 minutter. På teatre og Apple TV, Fontangonav Og andre strømmesider og betalte TV-operatører. Vennligst kontakt Retningslinjer Det ble skissert av Centers for Disease Control and Prevention før du så filmer på teatrene.

READ  Den europeiske filmfestivalen vender tilbake til The Projector i mai etter et års pause